Субота, 20.04.2024, 10:58
              Логопедична майстерня
                Логопедична служба  управління освіти і науки   Білоцерківського міськвиконкому                                 
        Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | RSS
З ДНЕМ ЛОГОПЕДА!
Вхід на сайт
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Flag Counter
Порадити друзям
Название страницы
Електронні книги
Середня школа.Дитячий садок Управління школою і загальна методика.Для батьків

Сторінка учителя-логопеда Васильєвої  Інни Петрівни на сайті Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 11 https://sites.google.com/s11.ukr.education/bcschool11/%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B0/%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0-%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0



Візитна картка учителя-логопеда Васильєвої Інни Петрівни
 
                                                               

                                                                    

Як стимулювати розвиток мовлення дитини? 10 простих прийомів
 
Розвинена мова - показник правильного розвитку дитини. Кожному з батьків хочеться, щоб малюк швидше «заговорив», щоб його мова була правильною і красивою. Поруч з балакучою дитиною і життя здається веселіше, різноманітніше, і друзям приємно розповісти про перші слова і фрази, вимовлені малюком.
   Як же допомогти розвитку мовлення малюка? Пропонуємо кілька простих прийомів, частину яких ви напевно вже використовуєте, свідомо чи інтуїтивно. Сподіваємося, що у вас вийде почерпнути для себе і кілька нових ідей.

1. Співайте пісні малюкові протягом дня З найперших місяців життя надзвичайно важливо співати пісеньки малюкові. У співі з’єднуються слова, їх зміст і ритм – і це саме те, що нам потрібно для гармонійного розвитку мови. А ще пісня, виконана мамою або іншою близькою людиною, часто співається неподалік від дитини, і він бачить обличчя співаючого, його губи, міміку, емоцію. Все це сприяє повноцінному сприйняттю мелодії, ритму і слів. Дуже важливо дорослому саме співати, а не включати записи пісеньок, навіть коли здається, що немає ні слуху, ні голосу. Ви можете навіть не співати, просто вимовляти слова вірша співуче, не поспішаючи. Адже тут головне, щоб ритм збігався, і щоб малюкові подобалося.

2. Розмовляйте з дитиною, як з дорослим. Ще задовго до активного мовного періоду у дитини формується загальне уявлення про мову, про рідну мову. Адже він чує нашу мову кожен день – як ми розмовляємо між собою, задаємо питання чи відповідаємо на них, наспівуємо під ніс пісеньку або говоримо по телефону … Дуже важливо багато говорити з дитиною і при дитині, частіше звертатися безпосередньо до самого малюка (навіть, якщо здається, що він ще нічого не розуміє). Нехай ваша мова буде досить простою і доступною, але при цьому правильною, “дорослою”. Не варто намагатися спрощувати слова і замінювати їх на звуконаслідування (наприклад, “іго-го” замість “конячка”), адже потім вам доведеться переучувати малюка назад на “повноцінні” слова.

3. Розігруйте діалоги між іграшками в присутності малюка. Навіть для самих маленьких діток ми можемо влаштовувати діалоги з іграшками. Залучіть увагу дитини, підійдіть до ляльки і скажіть: – Привіт, лялько! Тебе як звуть? – Мене звати Маша. – Привіт, Машо! А я мама Оля – Привіт, мама Оля! А це хто? – А це у нас дівчинка Настуня І в такому дусі ми можемо зобразити невеликий діалог між лялькою і дитиною, підключити іншу іграшку або одного з родичів. Розмова триває дуже короткий час, а дитина встигає порадіти тому, що лялька раптом ожила. Цей прийом допомагає урізноманітнити наші ігри залучити до них дитину і показати, як будується діалог.

4. Зображуйте звуки звірів і природи (дощу, вітру). Так ми вчимося слухати і відтворювати різні звуки – мовні і немовні. Граючи, спробуйте зобразити звуки вітру. Наприклад, подути на листочок, покладений на долоню, і зробіть це навмисно сильно, голосно. А щоб листок не відразу полетів, утримуйте його трохи пальцем. Дитина почує звук вітру: «Фууух!» І побачить ваші губи, складені «трубочкою». Це відмінна дихальна вправа і артикуляційна гімнастика.

5. Грайте в ритмічні музичні ігри. Давно доведено, що руховий аналізатор допомагає зв’язати в єдине ціле образ предмета. Тому, коли дитина бачить, чує, відчуває і одночасно рухається, вона краще запам’ятовує предмети, їх властивості та дії з ними. Ще більше це відноситься до розвитку мовлення: власний рух дитини робить сильний позитивний вплив на розвиток мови. Особливо це стосується рухів рук і розвитку тонких рухів пальців. Впорядкований рух впливає позитивно на розумовий розвиток дитини. При цьому важливо, щоб рухи малюка були ритмічними, простими і доступними.

Спробуйте взяти дерев’яні ложки і постукати одна об одну. Замість барабана, щоб не був такий різкий звук, візьміть коробку або пластикову миску. Можна використовувати і звичайне брязкальце, поплескати в долоні або потопати ногами. І наспівуючи будь-яку пісеньку, відстукував ритм.

6. Читайте книжки: дитячі разом з малюком і дорослі всією сім’єю вголос. Таке читання дуже корисне, адже дитина чує хорошу літературну мову і бачить інтерес дорослих до читання. Читаючи разом з малюком, ми промовляємо всю ситуацію, вчимо формувати сюжет, оформляти його за певними законами мови. Читаючи або слухаючи читання, малюк сприймає структуру мови, вчить нові слова, чує правильну неквапливу вимову фрази, слова.

7. Розповідайте вірші при пробудженні / перед походом на прогулянку. Віршами можна і потрібно супроводжувати багато моментів життя малюка.

8. Робіть акцент на іграх для розвитку дрібної моторики. Природа влаштована так, що в нашому мозку є зони, що відповідають за рухи рук і за мова, розташовані поруч і їх розвиток тісно пов’язаний. Тому розвиток дрібної моторики є якщо не “панацеєю”, то однією з важливих складових мовного розвитку.

9. Складайте свої вірші й оповідання (для мам діток від 1,5 років). Свої пісні та вірші складати дуже легко і просто! Це допоможе не тільки поліпшити мову дитини, але і налаштуватися на гру, захопити або відвернути малюка в потрібний момент. Якщо, наприклад, ви готуєтеся сісти малювати і наливаєте воду в блюдечко, заспівайте: «Ми зараз підемо, ми водичку принесемо». Або на прогулянці: «Наша Маша йшла, Маша гілочку знайшла!»

10. Грайте в пальчикові ігри. Пальчикові ігри – це один з варіантів ігор на дрібну моторику, і в поєднанні з веселими віршиками вони можуть бути непоганою підмогою в розвитку мови.

 Види розвиваючих ігор для дітей з аутизмом

При аутизмі помітно страждають комунікативні навички та адаптація в соціумі – це ускладнює нормальне існування аутичного людини в реальному світі, де «життєвої базою» є соціальна взаємодія.

 Розвиваючі ігри для дітей-аутистів допомагають діткам адаптуватися в соціумі, поліпшити контактність з навколишнім середовищем, зміцнити зв’язок з батьками, скорегувати небажану поведінку, підготуватися до взаємодії з іншими дітьми в дитячому садку і школі (звичайних або спеціалізованих).

На відміну від нейротипічних ровесників, аутята схильні надовго «застрягати» на стадії знайомства з предметним світом. Основним мотивом їх дій з предметами та іграшками є сенсорні властивості предметів, які залучають аутичних дітей. При цьому дитина може відмовлятися використовувати предмет за прямим призначенням, проте любити його за якесь окреме сенсорне властивість («приємність» на дотик, певний звук, видаваний предметом, його колір та ін.)

   У такому ставленні до предметів є позитивна сторона: сенсорні властивості предметів, приємні дитині, можна використовувати в якості основи для ігрових дій, за допомогою яких він буде розвиватися. Саме тому в корекційній роботі найбільш часто застосовуються сенсорні ігри для дітей з аутизмом. Мета таких ігор – розкрити дитиною якомога ширший спектр почуттєвих відчуттів, тому сенсорні ігри поділяються на підвиди:

  • підлогові або настільні предметні (зорові, тактильні, дотикові відчуття);
  • звукові (слух);
  • рухливі (відчуття руху);
  • нюхові, смакові і ін.

З дітьми молодшого шкільного віку можна грати:

- в «Шпигуна». Описати детально в голос  будь-який предмет, після чого дитина повинна його знайти в кімнаті. Якщо вона не зможе відшукати –просто покладіть перед нею 2-5 інших предмети, при цьому опишіть один із них і попросіть показати саме його;

- в ляльковий театр, де ляльки та інші іграшки беруть участь в сценках про школу, магазині, різних знайомих малюкові ситуаціях з життя. Замість іграшок можна використовувати фотографії членів сім’ї і самої дитини, закріплені на вертикальних фігурках – це зробить ігровий світ більш реальним.

«Відгородження» аутиста від світу призводить до порушення свідомих і чуттєвих зв’язків з іншими людьми, відновити які можна за допомогою ігор, спрямованих на розвиток емоційної контактності. Для дітей, які не розмовляють взагалі або мають мовні проблеми, необхідно включати в ігровий процес логопедичні елементи.

  Корисними будуть для молодших школярів стануть різні танцювальні рухи і гімнастичні вправи під ритмічну музику (для тих, хто не проявляє гіперчутливісь до голосних звуків). Увімкніть веселу мелодію з чітким ритмом і запропонуйте дитині потанцювати разом, показуючи йому різні рухи, які він повинен буде повторювати. Можна танцювати з м’ячем, скакалкою, стрічкою, улюбленою іграшкою.

Підліткового віку

Заняття та ігри для аутистів підліткового віку розвивають контактність з ровесниками і сприяють глибшому розумінню співрозмовника. До таких розвивають занять відносяться:

- подолання смуги перешкод. Перешкоди можна створити з великих м’ячів, стільців та інших предметів. Краще грати парами, щоб один з дітей був провідним, які віддають команди, а другий – веденим, виконуючим ці команди;

- «Поглиблений» перегляд фільмів. Оскільки діти з РАС зазнають труднощів з розумінням чужих емоцій і почуттів, можна показувати їм сцени з фільму, що містять соціально-комунікативні моменти. Потім потрібно обговорити ці сцени з дітьми, щоб з’ясувати, які моменти вони помітили і зрозуміли, а які «пройшли повз». Виявлені незрозумілі моменти потрібно доступно пояснити, а потім включити відео ще раз. Використовуйте стоп-кадри і пропонуйте глядачам описати емоції, відображені виразом облич героїв.

Сенсорні розвиваючі ігри для дітей з аутизмом допомагають їм:

  • увійти в контакт з дорослим, почати довіряти;
  • отримати інформацію про навколишній світ, позитивні емоції, нові сенсорні враження;
  • позбутися від напруги;
  • звикнути до виконання конкретної ролі (в сюжетних іграх), отримати розуміння соціальних взаємодій.

Нові чуттєві враження можна дати дитині за допомогою таких ігор, як:

- «Змішуємо фарби». Фарби різних кольорів змішуються для отримання нових кольорів і відтінків;

- «Частування для ляльок». Ляльки та інші іграшки сидять за столом, а перед ними стоїть «частування»: склянки з водою певного кольору (червоний – для імітації вишневого соку, білий – молока, або ж можна використовувати справжні напої). В процесі гри можна використовувати різні сюжети (день народження, кафе), вчитися рахувати «гостей», що сидять за столом, передавати один одному склянки і т. д .;

- «Замок з піни». У миску наливається вода, додається рідке мило або інший засіб, що дає рясну піну. У воду вставляється коктейльна соломинка, і дитина дме в неї, від чого перед ним виростає велика шапка білої піни, з якої можна грати.

У «зорових» аутистів самий чутливий сенсор – це очі. Таким дітям будуть корисні ігри з яскравими дидактичними посібниками для складання або сортування різних фігур, а також інші дидактичні матеріали (включаючи спеціальні комп’ютерні програми), виконані в яскравих кольорах, аплікації, розмальовки, сценки з яскравими пальцьовими ляльками і т. д.

ЗВУКОВІ ІГРИ ДЛЯ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ (виконуємо з обережністю з тими, у кого йде подразнення на голосні звуки)

Дитина з аутизмом як би покритий «панциром», що відгороджує його від зовнішнього світу, в зв’язку з чим він поступово втрачає здатність до сприйняття інформації на слух. Це негативно позначається на навчанні і створює побутові проблеми, а тому необхідно грати з дитиною в сенсорні звукові ігри, наприклад:

- «Що шумить?». Вибираються предмети, що видають неголосні звуки – дзвіночки з ніжним дзвоном, обгортковий папір, пакет, тиха брязкальце і т. Д. Дитина повинна вивчити ці предмети і їх звучання, а потім ви будете відвертатися і «шуміти» ними по черзі, запропонувавши малюку вгадати, який саме предмет зараз звучав;

- “Високий низький”. Використовується іграшкове  піаніно або металофон. Навчіть дитину поняттям високих і низьких звуків, асоціюючи їх з різними ситуаціями – дощиком (дитина піднімає ручки вгору до хмаринки), «важкими» кроками ведмедя (дитина тупотить, як ведмедик) і т. Д. Потім програвайте звуки, заохочуючи малюка виконувати потрібні рухи ;

- «Лікувальна класика». В цю гру грають за допомогою невеликих аудіо-фрагментів з класичних музичних творів за мотивами казок («Лускунчик», «Черевички», «Спляча красуня» та ін.) І карток з відповідними зображеннями. Описувати вголос картинки під музику, а потім включайте фрагменти і пропонуйте малюкові показати картинку, яка підходить до музики.

Предметні ігри ДЛЯ ДІТЕЙ-аутистів

Предметні ігри навчають дітей звертати увагу на різні властивості предметів і контактувати з іншими людьми, щоб грати в парі або групі. Приклади предметних ігор:

- «М’ячик, йди». Сядьте на підлогу навпроти малюка і штовхніть до нього м’ячик. Запропонуйте дитині повертати м’яч таким же способом. Коли він навчиться грати в парі, можна буде перейти і до групової гри;

- «Відкрий-закрий». Підготуйте кілька невеликих ємностей – коробочок, футлярів, баночок, які закриваються різними способами. Сховайте туди дрібні предмети і попросіть малюка дістати їх. Якщо він не впорається з першого разу – наочно продемонструйте, як потрібно відкривати ємності;

- «Вечеря для ляльок». Дитина повинна «пригощати» ляльок різними «стравами» власного приготування. Для готування можна використовувати пластилін, кінетичний пісок, глину, пінопласт і т. Д. Показуйте дитині, як «готувати» ковбасу, хліб, тістечко, кашу і заохочуйте його «готувати» самостійно.

ЯКІ ТРУДНОЩІ МОЖУТЬ ВИНИКНУТИ ЗА ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ІГОР з аутичними дітьми?

Найпоширеніше утруднення полягає в тому, що дитина просто не включається в ігровий процес і не проявляє видимого інтересу до нього.

Якщо дитина не звертає уваги на гру і не бажає брати в ній участі – ні в якому разі не наполягайте і не нав’язуйте. Часто буває, що гра дитині подобається, але зовні  залишається пасивною. Продовжуйте виконувати ігрові дії, залишаючись в полі зору дитини. Дайте своєму підопічному можливість детально розглянути гру , щоб надалі включитися в неї.

Також можуть виникнути й інші проблеми – наприклад, коли дитина:

лякається нових яскравих сенсорних відчуттів. Тому пропонувати нове слід поступово і «малими дозами»;

вимагає повторювати якусь ігрову дію знову і знову. Намагайтеся не противитися проханням дитини, щоб вона змогла повністю відчути елемент гри, але при цьому будьте напоготові, щоб корисна гра не перейшла в чергову непотрібну стереотипію;

не розуміє сюжету гри. Розробляйте нескладні сюжети, які не займають багато часу. Пам’ятайте, що довільна увага дітей з РАС відрізняється стислістю і нестійкістю. Посадіть на іграшкову грядку тільки два помідора, а не безліч різних овочів і т. д.

В процесі розвитку ігрових сюжетів маленький аутист може наполегливо уникати або категорично не сприймати якийсь із варіантів гри. Слід бути готовим до цього і своєчасно змінювати ігрові моделі, пропонуючи нові, більш цікаві дитині варіанти. 

ЯК ЗАЦІКАВИТИ ГРОЮ дитину з аутизмом?

Вкрай важливо, особливо на першому етапі навчання розвиваючим іграм, орієнтуватися на власні бажання дитини. Завдяки постійному обліку особистих пристрастей і особливостей аутиста, ви зможете внести в його світ нові позитивні враження і урізноманітнити його життя найкомфортнішим для нього способом. Крім того, дуже важливо моделювати ігрові ситуації, що вимагають спільної уваги дитини і тренера, а також заохочувати  навіть за мінімальні успіхи.

Розвиваючі ігри для дітей вдома https://www.ircentr.space/rozvyvayuchi-igry-dlya-ditej-vdoma/kosmyky/

 

Корекційні вправи та ігри для дітей з особливими освітніми потребами  https://www.ircentr.space/korektsijni-vpravy-ta-igry-dlya-ditej-z-osoblyvymy-osvitnimy-potrebamy/zagalna/

Вправи для роботи з дітками з порушенням мовлення (для батьків) https://www.ircentr.space/vpravy-dlya-roboty-z-ditkamy-z-porushennyam-movlennya-dlya-batkiv/abvgdejchyky/

 










Логопедичні онлайн-ігри



Автоматизація звука [С] в словах та реченнях, узгодження займенника з іменником
(натискай на стрілочку)






Диференціація звуків [С-Ш]







Головоломка "Знайди заховані назви зимуючих птахів"






Деформований текст 2-3 й клас




Чому наше майбутнє залежить від читання?


 

 

Банер сайту
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Друзі сайту
Білоцерківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 20 Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Погода
Логопедична майстерня © 2024uCoz