04.04. 2019 року відбувся семінар-практикум для учителів-логопедів логопедичних пунктів і учителів-логопедів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів
Тема:
«Використання новітніх технологій для формування та закріплення навичок звуко-буквеного, складового та мовного аналізу і синтезу на логопедичних заняттях »
ВПРАВИ З ЕЛЕМЕНТАМИ КОДУВАННЯ СКЛАДІВ І СЛІВ НЕСКЛАДНОЇ ЗВУКО-СКЛАДОВОЇ СТРУКТУРИ
У вправах 1 – 6 голосні звуки позначаються умовним сигналом, наприклад, ударами.
Дітям дається установка на запам'ятовування цих позначень:
А - плесання в долоні перед собою,
О - плескання обома руками по колінах,
У - удар кулаком об кулак,
І - плескання в долоні над головою,
И – плескання тильними сторонами долонь одна об одну,
Е – плескання в долоні за спиною.
Вправа 1
Кодування зворотних складів типу:
АК, ОП, УХ, ИТ, ЕХ, УФ, УІЦ, ОЧ, АШ, ОЩ, ОЙ, УЛ, ІМ, ИН, ЕР (для кодування можуть використовуватися зворотні склади з глухими приголосними К, П, С, Т, Ф, X, Ц, Ш, Щ або сонорами Й, Л, М, Н, Р в кінці, на які не поширюється закон оглушення , властивий фонетичної системи української мови).
Дорослий передає голосний звук умовним сигналом, а приголосний чітко вимовляє. Діти (дитина) відгадують (синтезують) і називають задуманний дорослим склад.
Вправа 2
Кодування і відгадування дітьми (дитиною) прямих складів типу:
НА, ПО, ЗУ, ВИ, ГЕ, ЖУ (без обмежень використання приголосних).
Вправа 3
Дорослий і діти (дитина) змінюються ролями: діти по черзі кодують склади, а дорослий або інші діти групи відгадують закодовані склади
(див. Впр. 1, 2).
Вправа 4 - Ускладнений варіант вправ 1, 2.
Для відгадування (синтезу) дітям пропонуються замість складів односкладові слова без збігу приголосних типу:
МАК, СОМ, СОН, КІТ, КИТ, ТОК, СІК, СИР, РОТ, ЛАК, ШУМ, СУП, НАШ, ОСЬ, ВАШ, ГУЛ, ЗАЛ ....
Вправа 5
Виконується аналогічно до вправ 1, 2, 4, але використовуються слова складнішої звуко-складової структури, наприклад:
а) САНІ, КОНІ, РУКА, РУКИ, САДИ, ДУБИ...
б) ЦУКОР, ПАРКАН, ПОВАР, ХАЛАТ, КУСОК, СУДАК, САЛАТ ...
в) КІШКА, СУМКА, МИШКА, НІРКА, ДІЖКА, ПОШТА ...
г) КРІТ, ДВІР, СЛОН, ХРАМ, БРАТ, СТІЛ ...
Вправа 6
Самостійне кодування дитиною (дітьми) слів з поступовим ускладненням звуко-складової структури: СІК – СОКИ, САД – САДИ – САДОЧОК…
Вправи 7-10 на розрізнення твердих і м'яких приголосних звуків.
Вправа 7
Ізольовані м'які і тверді приголосні розрізняються за допомогою жестів:
твердий приголосний - ударом кулака об кулак;
м'який приголосний - оплеском долоні об долоню.
Дорослий вимовляє приголосний звук - діти відображають його відповідним жестом.
Поступово збільшується темп і кількість вимовлених звуків (до 2, 3, 4, 5 і більше).
Вправа 8
Ізольовані тверді і м'які приголосні позначаються не жестами, а значками (графічно):
твердий приголосний - трикутником вершиною вгору;
м'який приголосний - трикутником вершиною вниз.
Наприклад:
твердий звук Т позначається ;
м'який звук Т позначається ;
завжди м'який звук Й позначається .
Дорослий вимовляє звуки, а діти записують їх на папері за допомогою значків.
Вправа 9
Розрізнення твердих і м'яких приголосних на початку слова перед голосними.
Дорослий вимовляє слова, що починаються на тверді і м'які приголосні (перед голосними) в довільному порядку.
Діти виділяють перший приголосний в слові, визначають, твердий він або м'який, і зображують його відповідним жестом (див. Впр. 7).
Наприклад:
ЛАПА - зображують відповідними рухами - ударом кулака об кулак ;
ЛІТО - зображують відповідними рухами - плескання долоні об долоню.
Вправа 10
У порівнянні з вправою 9 в даній вправі завдання ускладнюється: у вимовлених дорослим словах треба не тільки виділити перший приголосний і визначити, твердий він або м'який, але і запам'ятати слова, а потім «записати» їх (кожне слово значком або залежно від твердості або м'якості першого приголосного).
|